Wednesday, February 08, 2006

Da List, mert önértékelés.

A tegnapi beszélő könyv.. egy napig tartott elolvasni. Hazaértem, elkezdtem, és csak olvastam, olvastam asztalnál, a szobámban, a konyhában, a wc-ben, a kádban, az ágyban, olvastam, amíg el nem olvastam. El van olvasva. Rákos Péter: Önismeret dióhéjban. Most van az, hogy
Humanisztikus pszichológia.
Vele párhuzamosan humanisztikus asztrológia.
Van tőle másik könyvem is rég, sosem kezdtem neki. Az konkrétan a Humanisztikus asztrológia címet viseli. Mindenből a humanisztikus a legnormálisabb és időszerűbb? Lássuk a pszichológiai lexikont:

"humanista pszichológia: pszichológiai irányzat, amelynek meghirdetett célja a személyes, egyéni fejlődés.
A 30-as évek elejétől kezdve K. Horney azt hirdette, hogy az önmegvalósítás az élőlények alapvető törekvése. Egy személy a legjobb lehetőségeit megvalósítva fejezi ki legbensőbb énjét, bontakozik ki, és veszi i részét a civilizáció tevékenységében. A. Maslow számos konkrét példa segítségével mutatja ki, hogy az egyén hogyan lehet boldog, és valósíthatja meg önmagát szenvedéllyel végzett munkája során. Az egészséges lény nem mindig törekszik a kikapcsolódásra. Szándékos feszültség is lehet örömforrás. Itt ugyanazokat a gondolatokat fedezhetjük fel, amelyeket előzőleg K. Goldstein, illetve K. és Ch. Bühler is hirdetett.
A 60-as évek elején a humanista pszichológia jelentősége megnőtt, és az Egyesült Államok határain túlra is átterjedt, ami nagyrészt C. Rogersnek tulajdonítható. Ennek megfelelően a lét új elmélete alakult ki, amely szerint az ember számára nem az a fontos, hogy szükségleteit kielégítse, hanem az, hogy "megfelelően" éljen, vagyis azoknak a örvényeknek engedelmeskedjen, amelyeket saját énje szab. E tekintetben tehát a pszichológus részben közvetítővé válik, aki által az ember jobban megismerheti önmagát, részben nevelővé, aki megnyitja az önmegvalósítás felé vezető utat."

Szerintem. De szerintem ez egyértelmű. Asszem mindig is ez volt az egyértelmű nekem. Mért tartott ennyi ideig rájönni erre másoknak..? Vajon akkor is így gondolnám, ha mondjuk 1640-ben születek meg ugyanitt? Vagy 640-ben? Vagy i.e 4640-ben?
Közvetíteni akarok. Most. Mondjuk.. úgyis közvetítek. :) De azért nem csoda, hogy ez a könyv kiabált, hogy vegyem meg azonnal..


Írtam nemrég listát. Önértékelés, érted. Részleteket közlök. Most.
Ez vagyok én

"Tulajdonságok
Működés – ilyen vagyok
- elszánt, ha a saját érdekeimet kell érvényesíteni
- őszinte önmagamhoz
- szókimondó
- intelligens
- önálló, felelősségvállalás magamért
- nagy vonalakban gondolkozom, nem veszek el a részletekben
- nem magamat tekintem a világ közepének, többnyire nem csak/főleg magamból indulok ki
- befelé, belső ügyekben a magam, kifelé, közös ügyekben a köz érdekeit veszem figyelembe
- inkább egy rendszer struktúrája érdekel, mint a benne levő elemek; számomra egy elem fontosságát annak az egész rendszerben elfoglalt helye, funkciója határozza meg, kevésbé önmagáért való értéke vagy a közvetlen környezetre gyakorolt hatása.
- segítőkész, kedves
- nagy munkabíró képességgel rendelkezem
- higgadtság, két lábbal a földön állok, gyors döntésképesség meleg helyzetekben, azonnali mozgósíthatóság, nem pánikolok és képes vagyok átvenni az irányítást, ha hideg fejjel kell gondolkozni
- vonakodva szállok szembe másokkal saját magam érdekében vagy a véleményem védelmében, ha jól ismerem az illetőt
- nem mondom el, mire vágyom, mivel lehet örömet okozni nekem
- elvárom, hogy kitalálják, ráérezzenek, mi a jó nekem
- önbizalomhiány
- ingadozó hangulat
- kifolyik a kezemből az idő és a pénz
- nagyon függök mások véleményétől és reakciójától, sokszor attól függően viselkedem, hogy ki a társaságom
- gyakran türelmetlen vagyok
- könnyen befolyásolható vagyok, ha rátapintanak az érzékeny pontjaimra; ha dicsérnek, rávehető vagyok sokmindenre, ha a rossz tulajdonságaimat hozzák elő, amik különösen fájnak amúgy is, és nem vagyok felkészülve, könnyen le lehet alázni
- "félek" az erős személyiségű emberektől, legalábbis, ha nincs kiélezett ellentét közöttünk, mert ha van, onnantól már bátran szembeszállok vele és kiállok önmagamért.

Készségek
- jó emberismeret
- intuíció
- bele tudom élni magam mások helyzetébe, átlátom a gondolkodásmódjukat
- zenei érzék (jó a hallásom, jó a hangom)
- kézügyesség
- kreativitás a kézműveskedésben
- szépérzék, jó ízlés a színek és formák tekintetében
- jó hallgató vagyok
- jól masszírozok
- helyesírás 5
- jó szövegértés, képesség a bonyolult szövegek feldolgozására, könyvből tanulásra
- önismeret
- változás, megújulás, fejlődés
- ügyesség, testi erő
- ha a köz véleményét kell képviselnem, nagyon hatásosan tudok beszélni (a hatékonyság más kérdés)
- el tudom ereszteni a rossz érzéseket, a káros gondolatokat, le tudom vezetni a frusztrációt tudatosan
- nyelvi érzék
- különösen jó vagyok rutinfeladatok megoldásában
- higgadtság, két lábbal a földön állok, gyors döntésképesség meleg helyzetekben, azonnali mozgósíthatóság,nem pánikolok és képes vagyok átvenni az irányítást, ha hideg fejjel kell gondolkozni
- jó térérzék, mindig képes vagyok úgy átcsoportosítani és rendszerezni a teret, hogy célszerű legyen és áttekinthető.

"Képtelenségek"
- problémák a kommunikációban
- önellentmondások és nem tisztázott hozzáállás soksok ügyben
- "kőburok", magamba zárkózás, minden külső kommunikáció megszüntetése, ha nem értem önmagamat, és a távolság fenntartása egészen addig, míg meg nem értem a saját belső folyamatomat, és sokszor még tovább is
- nehezen beszélek érzéseimről, vágyaimról, akkor is, ha nagyon szeretném, hogy megértsenek
- sokat várok önmagamtól, sokat akarok egyszerre, aztán korholom magam, mert nem tudok mindent rögtön megcsinálni, amit elterveztem
- a köz véleményének ellenében nagyon nehezen tudom képviselni magam
- "elfelejtem" a saját értékeimet, ha rivális, és ráadásul szép lányt találok magammal szemben; tökéletesen begubózok és nem merek kibontakozni, mást se csinálok, csak hallgatok
- egymást már igen, de engem még nem ismerő társaságba nagyon nehezen illeszkedem be
- különleges képesség a halasztgatásra, ha valamit nem akaródzik megcsinálni"


"Kötődések
Szeretem..
- a klasszikus zenét
- Chopint és Brahmst
- az Irish Cream Tea-t tejszínnel és kristályos mézzel
- a vizet, benne lenni főleg, és az úszást
- a tüzet, piszkálni és bámulni az izzó parazsat
- a hatalmas füves területeket, ahol egész a látóhatárig csak fű van
- az esőt, majdnem minden formájában, kifejezetten a langyos, szemerkélő esőt, amiben egy szál topban, papucsban és nadrágban sétálgatok
- az éjszakai vihart nyáron, villámlással és fülsiketítő mennydörgéssel és hatalmas vízzuhataggal, amiben őrjöngve rohangálok
- a havat, mikor leesik és minden fehér lesz, és ropog a lábam alatt, és sárral összekeveredve olyan színe lesz, mint a kakaónak
- a fahéj illatát és ízét
- a citromolaj illatát
- a kristályos mézet
- a szeretkezést részegen
- a mély nyelves csókot
- anyát
- Őt
- a lovakat
- a tulipánt
- a liliomot
- az orchideát
- a virágokat
- az igazi gyümölcsteát hidegen, ízesítés nélkül
- a csipkebogyót nyersen, de szőr nélkül
- Rilke verseit, prózáját, leveleit, összességében a stílusát
- magamat
- magamat a tükörben nézegetni (minden tükröződő felületen megnézem magam, nem tudom, miért)
- a színes selymet a selyemfénye és a színjátszós hatása miatt
- a színeket
- az impresszionista festészetet
- a jazz-zongora-darabokat
- rendszerezni a dolgaimat (könyvtárszerkezet, leltár a könyveimről, leltár önmagamról, telefonkönyv,
adatbázis..)
- a listákat megírni
- a lovaglást
- a táncot, főleg részegen
- a mozgást általában
- a küzdelmet, harcot, az agresszív játékot
- a versenyt, ha biztos, hogy én nyerek
- a földharcot
- a ju-jitsut
- a szép, harmonikus és kecses mozgásokat, mint pl. az aikido vagy a hastánc, a balett
- nézni a műkorcsolya-előadásokat
- a szép, különleges színű szemeket
- a kihívó pillantásokat, ha nekem szólnak
- a romantikus filmeket
- Jim Carrey filmjeit, kivéve a Dumb és Dumbert és hasonló gusztustalanságokat
- Julia Robertset, mert szimpatikus, és mert jó filmjei vannak, csak egyet se láttam
- Adam Sandlert
- a westerncsizmát
- a hosszú bőrkabátot
- a görögdinnyét
- a nagy szemű, édes, feszes bőrű szőlőt
- a mandarint
- a narancsot
- az epret
- a Golden almát
- a röp- és zsinórlabdát
- a nagy sétákat
- az olvasást
- az írást
- Kedves lakását
- és barátait
- a mozit
- a színházat
- a Sirályt Csehovtól
- a modern kor irodalmát
- az angol nyelvet
- a teázás közbeni kommunikáció általam átértelmezett szertartását
- a Mozaik Teaházat
- a Zöld Macskát
- a Krisna-völgyet
- a világos szűretlen Guinnesst citrommal
- a hosszas tervezgetést, a kivitelezés nem mindig lényeges
- a bő gatyákat, amiben bőven "lötyög" a lábam (tud valaki egy boltot, ahol ilyenek vannak??)
- a raglánujjat
- a csokit
- ha jó kép sikerül rólam
- fényképezni az embereket
- megörökíteni az élet eseményeit
- a hűvös szobát, ha aludni szeretnék (16 °C és az alatt)
- grafittal rajzolni
- a saját, jól megírt versemet olvasgatni, miután elkészült
- hangosan verset szavalni csak úgy magamnak
- gitárkísérettel vagy anélkül énekelni
- a szép/ízléses/csinos/szimpatikus lányok után fordulni (nem szexuális indíttatásból, csak az esztétikai élmény miatt)
- a Mercedest
- a nagy, masszív, kicsit szögletes, drága autókat sötét színekben
- ha virágot kapok
- az admirálist
- az Ungamét
- ha őszintén mondják, hogy szép/okos vagyok
- a listákat, megírni főként
- Fülöp tanár urat
- HB-t
- a rutinfeladatokat
- a barátságfüzeteket megcsinálni, kitöltetni másokkal, aztán élvezni, hogy minden adat megvan egy helyen
- a rántottát
- a mosogatást, ha érdemes – télleg, valami, amit tudok élvezni
- a rendrakást (rendszer-rakást, ha-ha)
- a sört
- a vodkát
- a részegséget
- a testét (az Övét), nagyon, juj
- a masszírozást és masszírozva lenni
- ha Száll egy pofon a szélben-t játszik és énekel nekem, vagy Pilate's dream-et, vagy Zöldpardont
- a Zöld Pardont
- a Jesus Christ Superstart
- a musicaleket
- a Tigrist William Blake-től

Nem szeretem..
- a nyálkás, csontrepesztően hideg időt
- a latyakot
- az oxigénmentes zárt helyeket
- a túl magas éjszakai hőmérsékletet, mert abban nem tudok aludni
- ha valaki feltételezésekbe bocsátkozik az én gondolataim kapcsán
- ha valaki nem ismer, és azt hiszi, hogy de
- ha valaki fogadatlan prókátort játszik
- az "olajat" (ld. http://apocalypse.rulez.org)
- a rosszindulatot
- az önteltséget
- ha valaki nem érzékeli, mi van körülötte, mit okoz a viselkedésével és kit bánt meg
- ha valakit nem érdekel, másoknak okoz-e kellemetlenséget
- ha munyukának hív (okot is tudok mondani)
- a naturalista könyveket
- az orrhangot
- a sütiket/cukrokat/édességeket (csömöröm van tőlük)
- azt, hogy 2 vagy több hónapja tanulom, ennek ellenére nem megy megbízhatóan a csípődobás
- hogy az időt nem lehet visszaforgatni
- hogy nem tőlem függ, milyen az aktuális alaphangulatom
- hogy olyan kib*szott drágák a könyvek Magyarországon (vagy ez kontinentális probléma?)
- hogy a vezető pártok egymás ellen kampányolnak, ami UNDORÍTÓ
- a reklámokat, amik a fejembe ugranak a plakátokról
- hogy nem lehet leadni az emelt szintet év közben
- hogy nincs rajz- és zeneórám a suliban, mert szakmai van helyette
- hogy elektronikából negyed éve a tranzisztorok működését vesszük (paraméterek, rajzjel, karakterisztika, kapcsolási módok, erősítők, helyettesítő-képek, munkapontbeállító-hálózat..), és még soha nem mondta el senki, mi a f*szra jók egyáltalán
- a pogózást, ha mindenki agresszív és nem figyelnek egymásra a tömeg.
- a bizonytalanságot (!!!)
- a közhelyeket – ha csak nem személyes tapasztalat előzi meg őket
- az ítélkezést
- ha valakinek olyan gondolatai vannak, mint egy csiga: nyálkásak, lassúak, bizonytalanok, bátortalanok, és ha hozzájuk érek, visszahúzzák a szemüket
- a folyamatos szembesítést a gyengeségeimmel (akkor is, ha én kezdtem)
- ha mondok magamról valami rosszat, és a másik helyesel
- az Americana csokit
- a margarint
- a szalámit/kolbászt sajttal kombózva szendvicsben (kivétel: Kedves-féle melegszendvics)
- az olyan szendvicset, amiben nincs nyers zöldség, viszont van 6 kiló zsír/olaj/margarin/vaj
- az olajban sült mirelitcuccokat
- a vajat
- ha nem kopognak, mielőtt bejönnek a szobámba
- ha nem csukják be az ajtót, miután kimennek a szobámból (ettől képes vagyok legszebb álmom közben felugrani és nagyon dühösen bevágni az illető hátába az ajtómat – faszomat nyissa össze a szobámat a lakással)
- ha vendég vagyok valakinél, és az illető szülei a bemutatásom után keresztkérdésekkel kezdenek bombázni, mondjuk pusztán azért, mert egy légtérben vagyunk
- ha az ajtóm nyitva volt mikor bejöttek, és kimenés után becsukják
- ha valaki úgy érzi: minden együtt hallgatás kínos.
- ha valaki ellenállhatatlan vágyat érez, hogy a liftben/metrón/orvosi váróteremben/buszmegállóban velem beszélgessen, pusztán azért, mert a szomszédom/egy helyre kerültünk/muszáj mondania valamit, nehogy csend legyen
- ha zavarnak olvasás közben, noha láthatóan tényleg nem akarok mással foglalkozni
- ha valaki mindig otthon vagy akárhol felejti a telefonját, ha sosem lehet elérni, ha hagyja kicsöngeni és nem veszi fel vagy nyomja le"

This is it. Nem most írtam, legalábbis nem az egészet. És késő van és alszom.

No comments: