Monday, December 24, 2007

Egymillió világ terhe

Annyira bénító dolog a magány. És most például azt sem tudom, miért vagyok magányos. Miért érzem magam olyan végtelenül-végtelenül kimerültnek, mintha nemcsak a sajátom, hanem még millió ember világának terhe nyomná a vállamat..
A kicsi kobold szokott mindig fáradt lenni.

Tulajdonképpen ma jól is érezhettem volna magamat - de nem. Valahogy.. fáradt voltam? rosszkedvű? kedvetlen? elfogott a karácsonyi nihil?

Nehéz elfogadni, hogy semmi nem tökéletes. És azt is, hogy mindent akkor kapunk meg, amikor nincs is rá igazán szükségünk. Ebből mi következik? Vajon az, hogy mindig minden dolog megkapására készen kell állnunk? Vagy hogy amint szükségünk lesz valamire, minél hamarabb le kell mondanunk róla, hogy megkaphassuk? De ha azért mondunk le róla, hogy megkaphassuk, akkor nem is mondtunk le róla - és nem is kapjuk meg.
Vagy az egész csak egy hitrendszer, és el kellene engedni? De tapasztalatokra épül..
Mindegy. Egy fontos tapasztalat van csak. Hogy bármit, bármikor csinálok, a bűntudat teljesen felesleges - mert biztos, hogy nem csinálhattam volna jobban. A bűntudaton van a hangsúly. Szinte mindent, ami miatt valaha is bűntudatot éreztem, később igazolt valami - igazolta azt, hogy helyesen cselekedtem, csak nem tudtam, mit miért csinálok, és azt sem, hogy jól.
Ez önmagunk elfogadása? Elfogadás, elfogadás.. Fontos dolog. Ha nem a legfontosabb. Egyik legfontosabb eleme a szeretetnek. Az egyetemesnek.

Kicsit aggaszt mostanában, hogy mennyi beleszólásom van az életbe. Hogyan lehetne ezt megmérni? Amikor a csoporttársaim és a legtöbb barátom az emberi meghatározottságról beszél, két dolgot említenek. A géneket és a neveltetést. Az öröklött dolgokat és a környezeti hatásokat.
Én mindig három dolgot említek: ezt a kettőt - és a lelket. A szabad akarat és Isten helyét az emberben. Sosem volt rá bizonyítékom, sosem tudom, valaha is lesz-e valaki, aki megérti, amit érzek, aki elhiszi, amit mondok - akinek ez nem csak az "én hitem" lesz, hanem aki számára ugyanúgy valóság Isten, mint számomra.
Addig is nem beszélek róla, hogy ne keveredjek vitába. Próbálom védeni az istenemet, de nehéz logikus érvekkel. Nehéz elmagyarázni, hogy többször beavattattam, átjárt a fény, és az a dolgom itt a Földön, hogy gyógyítsak.
..és közben ember legyek, emberi szenvedésekkel.

Nem vonz többé a tükörség. Nem vonz, hogy én tükrözzek - magamat akarom látni mindenben. Magamat, csak magamat.
Nem. Ez így nem teljesen igaz. Nem mindig rólam szólok. Nem tudnék gyógyítani, ha mindig csak rólam szólnék. Ugyanakkor szükségem van egy olyan szeletkére az életben, amikor nem csak én - de mások is rólam szólnak. A baj csak az, hogy még ha elő is áll ez a helyzet, mégsem fog soha senki csak rólam szólni. Mások számára mindig eszköz leszek saját magukhoz, és ők is csak eszközök lesznek nekem. Lehet, hogy át tudják magukat adni és én át tudom őket érezni, de ez mindig a saját céljainkért fog történni - valahol mélyen.
Nem ítélem el ezért sem magamat, sem az embereket. Ilyenek vagyunk. Mégis nehéz megfosztottnak lenni a szentségtől. Észben kell tartanunk, hogy nem csak sárlények vagyunk.

Egyébként újra és újra arra jutok, hogy a megoldás a szerelem. Az igazi szerelem egyszerre önző és áhítatos a szeretett lény felé. Egyszerre szól mindkettőről, mert ők nem két külön - ők egy egész.
A görög mitológiában Erósznak kétféle nyila van. Mindkettő szerelmet kelt - de az egyik mézzel és ambróziával van bekenve, a másik epével és méreggel.. S a szerelem éppen olyan lesz, amilyen nyíllal Erósz eltalálta a szerelmeseket. Boldogító és felszabadító, ha az aranyhegyű vesszőt lőtte ki, és fájdalommal terhes, ha a vashegyűt.
Hmm.. hmm.

Elegem van azokból a szerelmekből, amik véget érnek.
Elegem van a változásokból.
Soha többet nem akarok egyedül ébredni.

4 comments:

Anonymous said...

Nagyon sokra tartom benned azt, hogy ennyire erős a hited. Az, hogy most egyre többen válnak materialistává (lásd pl. a lélek a test része), és távolodnak el istentől az nem azt jelenti, hogy nincs. Nagyon sokszor van (vagy érzi magát) egyedül az ember a véleményével, ugyanis az emberek többsége szinte tökéletesen beáll az adott kor társadalmi értékrendjébe - amit a felső tízezer alakít ki. Aki mer és akar gondolkodni, igazán egyéni véleményt alakíthat ki, és függetlenül attól, hogy ő "jól" vagy "rosszul" látja a világot, már győzött. A gondolkodás és fejlődés alapvetőe eleme a vita. A vitában a cél általában a győzelem, ami a másik fél meggyőzését jelenti. Ezzel nincs probléma, de a hitet ebből a körből úgy érzem ki kellene venni. Idővel egyre nehezebb és nehezebb próbákat kell kiállni a hitünkért, de ha tovább tudunk lépni csak még erősebbek leszünk. Nem hiszem, hogy van olyan ember aki téged, engem vagy hozzánk hasonló, céltudatos embert le tudna téríteni arról az útról, amit kijelölt magának. Tudom, megint mint hitről beszéltem istenről, és te azt szeretnéd elérni, hogy az emberek valóként lássák, mint te. A hit feltételez valamit, ami vagy létezik vagy nem, és ezalól isten sem kivétel. De azt ne várd el, hogy az emberek hinni fognak abban, amiben te, ameddig nem kaptak rá bizonyítékot. Szerintem ez egy értelmetlen küzdelem, és ami szerintem a világon a legfontosabb, az az elfogadás - ahogy te is írtad. Ha nem is egyezik meg a szeretettel, de majdnem. Ha a szeretetet egy születésnapi tortának képzeljük el, a torta az elfogadás, és rajta a gyertyák képviselnek külön-külön minden mást.

Anonymous said...

Egyetértek azzal, hogy a hit nem vita tárgya. Sem az istenhit, sem semmi, ami ennyire személyes. Ezért nem meggyőzni akarok valakit arról, hogy Isten létezik, és nem is olyan embert keresek, aki idővel majd rájön, hogy "jé, tényleg, ennek a Virágnak végig igaza volt". Nem. Nem akarok megváltoztatni hittel már rendelkező embereket, nem akarok próféta lenni.
Olyan embert keresek, aki már alapból úgy látja a világot, mint én. Igen, ilyen ember csak egy van, és az én vagyok, de nagy vonalakban általában elég a hasonlóság. Elég, hogy higgyen az illető Istenben, vagy egy teremtő hatalomban, vagy egy törvényben, vagy a természet erejében, vagy egyszerűen olyan eszmékben, mint a Jó, az Igaz, a Szeretet, a Szép, az Együttlét, az Elfogadás...
Nem akarok senkit meggyőzni. De tudom, hogy vannak hozzám hasonló emberek. Akik ebben hasonlítanak rám. Lehet, hogy másban nem, és nem is értjük meg egymást más dolgokkal kapcsolatban - de "életem minden témájához" kell legalább egy ember, akinek szintén fontos az a téma. Akivel tükrözhetjük egymást.
Sok "témában" (életfeladatban, érdeklődési körben, nevezd, ahogy jól esik) már megtaláltam a társam. De ebben még nem. Szeretném megtalálni. Akit nem kell győzködnöm, hogy van Isten (akkor sem, ha nincs).

Nagyon jól esett a komment, amit írtál. Nem tudom, miért. Köszönöm.

smilasol said...

azert nem biztos hogy jo az ha nem ebredsz soha egyedul. mert pl mi van akkor ha kifogsz egy szar kapcsolatot, amiben nem erzed jol magad, de a tarsad eroszakosan ragaszkodik hozzad...?

Anonymous said...

Hát.. az persze egy teljesen más eset. Olyankor kell néha egyedül ébredni. Csak ha túl sokáig egyedül vagyok, megutálom a magányt.